Domov Témy Firma mesiaca SEDEM – reklamná agentúra s.r.o.: Život vás naučí dôležitým rozhodnutiam i v...

SEDEM – reklamná agentúra s.r.o.: Život vás naučí dôležitým rozhodnutiam i v čase krízy

95
0

Spoločnosť SEDEM, reklamná agentúra s. r. o, začínala v skromných podmienkach ešte koncom minulého storočia. Postupne sa vypracovala na stabilnú a prosperujúcu firmu, ktorá sídli v Košiciach vo vlastnej budove s ocenením Stavba roka 2014. O tom, že kríza prináša aj odvážne výzvy, sme sa porozprávali s jej majiteľom Ľubomírom Nagyom, ktorý v týchto dňoch investoval do novej tlačiarne od spoločnosti swissQprint.

Úvodom nám prezraďte pár informácií o Vašej spoločnosti. Keď sa dnes pozriete späť, aké boli začiatky?

Začínal som ako „onemanshow“ firma v kancelárii s rozlohou 15 m2. Bolo to ešte v minulom miléniu. Po krátkom čase začala spolu so mnou pracovať aj manželka.To obdobie bolo celkom iné, radi naň spomíname. Neexistovali mobily, nemali sme ani auto. Prvý rebrík na výlep billboardov sme kúpili len taký veľký, aby sa zmestil do električky… Prišiel prvý lízing, prvý zamestnanec, potom druhý a odišla sloboda. Kolotoč sa rozbehol a krútil sa čoraz rýchlejšie. Každoročne sme rástli, niekoľkokrát sa sťahovali, prijímali nových ľudí, rozširovali naše technológie. V roku 2013 sme si postavili vlastnú budovu s objemom približne 4 000 m3, mimochodom, získala cenu Stavba roka 2014. V tom čase sme si vraveli, že to bude stačiť. Dnes už zúfalo bojujeme s nedostatkom miesta a existujú plány na rozšírenie o rovnaký objem.

V oblasti výroby reklamy je na Slovensku silná konkurencia. Čo považujete za svoju silnú stránku a čo by ste ešte chceli vylepšiť, najmä teraz, keď koronakríza oslabila trh v oblasti reklamy?

Áno, konkurencia je silná. Avšak tento trh je deformovaný. V súčasnosti je veľmi ľahké dostať sa k informáciám, technológie sú v rôznych kvalitatívnych škálach, a tak nečudo, že konkurencia rastie ako huby po daždi. Mnohé z firiem však profitujú skôr z kontaktov, a aj keď majú v názve reklamná agentúra, tak skôr kopú tunely. Stačí sa pozrieť na firmy, ktoré každým rokom zmenia IČO. Tie našej brandži rozhodne kazia meno a dnes sa už za názov reklamná agentúra skôr človek hanbí. U nás sa tržby počas volieb nemenia, nemáme žiadne politické zákazky. Pracujeme poctivo, s rovnakým nasadením. Každý klient nás zaujíma a skôr nám záleží na tom, aby bol spokojný, než na tom, koľko sa na tej zákazke zarobí. Preto sú s nami mnohí klienti aj dve dekády. Počas akejkoľvek krízy platí pravidlo, že treba pracovať efektívnejšie a viac. Dnes sa bude ceniť každá príležitosť viac, a teda aj naša aktivita bude musieť byť silnejšia.

Počas tejto krízy, keď si každý podnikateľ uťahuje opasok, vy ste sa rozhodli pre odvážny krok a investovali do nového zariadenia. Čo vás k tomu viedlo?

Každá kríza je aj príležitosť. Od našich prvopočiatkov sme investovali do rôznych technológií. Naša cesta je primárne o vlastnej výrobe a nie o sprostredkovaní. Bohužiaľ, tento proces sa nikdy nekončí. Zariadenia zastarávajú. Skôr morálne ako technicky, no výsledok je rovnaký. Človek si niečo kúpi a zdá sa mu to dostatočne výkonné. Horko-ťažko splatí úver a už je potrebný nový stroj. Násobne výkonnejší a vždy aj drahší. Nákup novej tlačiarne Nyala 3 od swissQprint je len pokračovaním týchto procesov. Kríza to paradoxne akurát urýchlila. Ide o najnovší rad 3. generácie UV LED tlačiarní, ktorá vďaka UV LED vytvrdzovaniu za studena ponúka potlač širokej škály materiálov, i tých flexibilných.

Nainštalovali ste stroj výrobcu swissQprint. Prečo ste zvolili práve túto spoločnosť, máte už s ňou svoje skúsenosti a čo si od nového zariadenia sľubujete?

Keď sme pred zhruba piatimi rokmi kúpili prvú UV tlačiareň, zdala sa nám super rýchla. Vtedy sme sa rozhodli pre zariadenie swissQprint Impala prvej generácie so šírkou 2,5 m od spoločnosti Spandex. Keďže nám spoľahlivo slúžila počas celého obdobia, súčasná voľba bola pomerne rýchla a jasná. Aktuálne bol nákup motivovaný hlavne potrebou zvýšenia výkonu a zväčšením tlačového formátu. Taktiež aj charakteristický zápach UV atramentov prvej generácie nám dosť prekážal. Pri novom stroji s veľkou radosťou využívame tlačový formát 3,2 m. A naozaj sme príjemne prekvapení variabilitou jeho tlačových hláv. Dokážeme vytlačiť veľmi jemné detaily v neuveriteľne vysokej kvalite, pričom pri najrýchlejšom móde je reálne použiteľný výkon skutočne veľmi uspokojivý. Je očividné, že táto generácia stroja je dokonalejšia, premyslenejšia. Konštruktéri sa poučili.

Ako ste spokojný so systémom zariadenia roll-to-roll?

Systém roll-to-roll funguje naozaj výborne, tlačiareň Nyala 3 teda dokáže plnohodnotne nahradiť aj rolkový tlačový stroj. Vákuum je oproti predchodcovi omnoho tichšie, je to komfortnejšie. Čo je naozaj zaujímavé a veľmi praktické – je delenie stola na dve polovice, a teda pri väčších sériách tlače sa nestráca čas a tlač ide kontinuálne.

V týchto dňoch vítate na svojej webovej stránke návštevníkov heslom „STOP COVID-19“. V ponuke máte ochranné clony, ochranné štíty i rúška. Aký je záujem zo strany zákazníkov?

V prvý deň po uzatvorení mnohých prevádzok na Slovensku sme aj my ostali dosť zaskočení. I keď sa mnohé veci dali predvídať, neboli sme na to pripravení. Po pár dňoch sme sa však museli prispôsobiť. Začali sme robiť to, čo vieme a na čo máme technologické vybavenie. Teda to bol už len krôčik k šitiu rúšok, samozrejme, s logom, výrobe štítov, ochranných zábran a podobne. Odozva je veľmi pozitívna, hlavne keď si zákazníci porovnajú kvalitu.

Mať vlastnú firmu predstavuje prácu non-stop. Ako zvládate všetky výzvy podnikania a popritom si zachovávate osobný život?

Odpoveď na túto tému je zložitá, a keby som sa rozhovoril, bolo by to aj na vydanie knihy. Ale v skratke – život vás naučí. Na podnikaní je najzložitejšia schopnosť delegovať a zmieriť sa s iným výsledkom, než ako by som to spravil sám. A keď sa toto naučíte, tak už sa to dá vydržať.

Podnikanie je aj o výbere ľudí, ktorí zdieľajú vašu víziu a pomáhajú v jej napĺňaní. Akým spôsobom si vyberáte tím, nemáte problémy nájsť kvalifikovanú pracovnú silu?

Aj keď to znie ako klišé, uznávam, že kvalitní ľudia sú kľúčovou esenciou úspechu firmy. Mnohí naši zamestanci sú s nami viac ako 10 rokov, a to je dobre. Boli obdobia, hlavne v poslednom čase, keď sme mali pocit, že trh s pracovnou silou je už trochu mimo reality. Uvidíme, ako sa to teraz vyvinie.

Na trhu už pôsobíte nejaký ten rok. S akou zaujímavou zákazkou ste sa stretli, prípadne na ktorej vás práca naozaj bavila, či bola výzvou?

Za tých 23 rokov sme sa stretli naozaj s rôznymi kuriozitami. Rozhodne by som nečakal, čo všetko dokážeme zrealizovať. Je to súhra odvahy, kreativity, technologického vybavenia a ochoty spraviť niečo nové. To, že sme napríklad polepovali kombajn, by snáď ani nebolo prekvapenie. Ale že budeme vyrábať polykarbonátové okná do lietadla, to som naozaj nečakal. Zaujímavé zákazky máme aj pri tvorbe interiérov, tam sme dokázali vyrobiť naozaj pekné kúsky. Málokedy je to síce adekvátne zaplatené, ale môže to byť inšpirujúce a je to zmena.

Na záver nám prezraďte, aké máte životné krédo?

Keď nevládzeš, pridaj!

ik