Už po tretí raz sa členovia Slovenského zväzu sieťotlačiarov a digitálnych tlačiarov aktívne zapojili do prieskumu, ako sa im doposiaľ darilo zvládať situáciu v súvislosti s pandémiou COVID19.
Ukazuje sa, že pre zvládnutie dnešnej situácie, je veľmi dôležité, nezostať osamotený, a popri zdieľaní vlastných skúseností sa zároveň dokázať učiť od iných naokolo. Slovenský zväz sieťotlačiarov a digitálnych tlačiarov sa o to nielen v rámci vlastnej komunity snaží a pripravil preto už tretie kolo dotazníkovej ankety. Okruhy otázok, ktoré položil svojim čelnom:
1.) Ako hodnotíte uplynulý rok 2020? (aký je Váš hospodársky výsledok – dosiahli ste zisk, ste na nule, ste v mínuse?)
2.) Aká je aktuálna situácia vo Vašej firme? (pracujete, máte objednávky, na akej úrovni v porovnaní aktuálnym obdobím v minulom 2020 roku?)
3.) Urobili ste na základe skúseností a dopadu situácie v minulom 2020 roku analýzu toku financií, využitia pracovného času a pracovnej sily alebo štrukturálne zmeny vo firme? Priniesla situácia v minulom roku nový typ zákaziek (napríklad rúška, spracovanie plexiskla, výroba ochranných stien a štítov, výroba špeciálnych etikiet pre farnaceutický priemysel a pod.) prípadne investíciu do technológie?
4.) (Krištáľová guľa) Ako vidíte vývoj situácie v najbližšom období z pohľadu Vašej firmy?
Do ankety sa zapojili prakticky všetci členovia SZSDT, za čo im patrí naša vďaka.
![](https://www.focuspro.sk/wp-content/uploads/2021/03/image-2.png)
![](https://www.focuspro.sk/wp-content/uploads/2021/03/image-2.png)
Čo sme sa dozvedeli?
Dobrá správa / zlá správa:
Dobrá správa: 66% firiem vykázalo za rok 2020 zisk.
Zlá správa: takmer rovnaký počet firiem skonštatoval zníženie obratu v porovnaní s rokom 2019.
Vo veľkej väčšine prípadov bol však zisk nižší oproti roku 2019. 11% podnikateľov skončilo „na nule“, cca 24% vykázalo stratu. Všeobecne je citeľné, že došlo k zníženiu obratov (74% hlási pokles, 6% rovnaký obrat ako v 2019), ktoré následne generovali nižšie zisky.
![](https://www.focuspro.sk/wp-content/uploads/2021/03/Boris_Podlucky.png)
![](https://www.focuspro.sk/wp-content/uploads/2021/03/Boris_Podlucky.png)
Trh mení polygrafickú produkciu
Vzhľadom na situáciu – lockdown – ktorý uzavrel celé odvetvia, (gastro, hoteliérstvo, výstavíctvo, maloobchod) úzko napojené na reklamnú polygrafickú produkciu, znamenali sme presun aktivít smerom k priemyselnej tlači, ochranným pomôckam, či dokonca celkom inam. Boris Podlucký (Spandex): „presadzujú sa firmy, ktoré robia pre priemysel, sign (napríklad označovanie vagónov a kontajnerov), tam, kde výroba ide, tam je aj odbyt; zaujímavá oblasť je nábytok (byty sa stále predávajú, pôvodný nábytok je možné zhodnotiť renováciou pomocou nábytkovej fólie, nie je potrebné čakať týždne na dodávku nového nábytku“
![](https://www.focuspro.sk/wp-content/uploads/2021/03/Martina-Puskarova_web.png)
![](https://www.focuspro.sk/wp-content/uploads/2021/03/Martina-Puskarova_web.png)
Menia sa pracovné návyky
Svet klasickej reklamy sa zmenil. Ale pri všetkých negatívach, všetci tak nejak podvedome cítime, čo spomenula Martina Puškárová (PromoPrint): „pozitívna vec je, že tým, že ľudia zostávajú dlho doma prehodnotili priority a vzťah ku kvalite vlastného života – pred pandémiou sa zdalo, že tempo života je už neúnosné, prejavoval sa veľký stres, teraz mám pocit, že sa náš život dostal do miernejších hraníc a máme viac času sa venovať rôznym oblastiam života“
![](https://www.focuspro.sk/wp-content/uploads/2021/03/Jozef_Masaryk.png)
![](https://www.focuspro.sk/wp-content/uploads/2021/03/Jozef_Masaryk.png)
Všade prítomná práca z domu, má však aj svoje negatíva. Veľmi presne to vyjadril Jozef Masaryk (Antalis): „ aktuálne nám už home office neprináša pozitívne výsledky, vytráca sa priama komunikácia medzi pracovníkmi; manažment času je zložitý, ak potrebujem rýchlo získať dôležitú internú informáciu musím pracovníkovi telefonovať alebo poslať e-mail a čakať na odpoveď (za normálnych okolností otvorím dvere do susednej kancelárie a spýtam sa), medzitým začnem inú prácu a stráca sa efektivita využitia času; prejavuje sa u pracovníkov únava a vyčerpanosť z aktuálnej situácie a určitá „odovzdanosť“
Bojujeme!
V rámci Zväzu hovoríme najmä o dlhoročných podnikateľoch, ktorí v obore pracujú. Pravdepodobne aj preto sa tu prejavila skúsenosť, že ľudia sú vo firmách tým najdôležitejším: 62% podnikateľom sa podarilo udržať zamestnanosť, 3% najúspešnejších stavy dokonca navýšili. Tretina však situáciu musela riešiť prepúšťaním.
![](https://www.focuspro.sk/wp-content/uploads/2021/03/image-1.png)
![](https://www.focuspro.sk/wp-content/uploads/2021/03/image-1.png)
Ako teda tlačiari a dodávatelia bojovali s pandémiou COVID19?
Všadeprítomnou mantrou sa stalo šetrenie, hľadanie efektivity a rezerv, kontrola využitia pracovného času, produktivita práce a snaha byť čo najrýchlejší pre zákazníka. Mnohí prehodnotili a zmenili pole pôsobnosti a operatívne začali v súlade s trhom, produkovať ochranné pomôcky, rúška, štíty, prepážky, či podlahové samolepky. Nárast prišiel pri anticovid samolepkách, priemyselnom značení, potlači textilu či termotransferovej tlači. Dodalo sa enormne veľa papiera na tlač kníh: Jozef Masaryk (Antalis) „aktuálne sa predalo v roku 2020 najviac kníh od roku 2014“
![](https://www.focuspro.sk/wp-content/uploads/2021/03/ludovit-karpinsky_web.jpg)
![](https://www.focuspro.sk/wp-content/uploads/2021/03/ludovit-karpinsky_web.jpg)
Všetci sa snažili zmobilizovať, nájsť rezervy, zefektívniť všetko, čo sa dá a prežiť. Ľudovít Karpinský (TYPOSET): „bol som pripravený urobiť určité rozhodnutia a tie sa urýchlili“
Šťastný koniec
Áno, všetci v neho veríme. Až 80% odpovedí o budúcnosti hovorí: sme optimisti!
Myslím, že optimizmus je dnes veľmi dôležitý. Aj keď prichádzajú chvíle, keď všetkého máte naozaj dosť, skúste pozrieť na ostatných, zavolať, napísať. Spolu to určite zvládneme!