Domov Prax Anketa s výhodami / Dotazník Výsledky hodnotenia aktuálnej situácie v slovenskej polygrafii: sme optimisti!

Výsledky hodnotenia aktuálnej situácie v slovenskej polygrafii: sme optimisti!

468
0

Už po tretí raz sa členovia Slovenského zväzu sieťotlačiarov a digitálnych tlačiarov aktívne zapojili do prieskumu, ako sa im doposiaľ darilo zvládať situáciu v súvislosti s pandémiou COVID19.

Ukazuje sa, že pre zvládnutie dnešnej situácie, je veľmi dôležité, nezostať osamotený, a popri zdieľaní vlastných skúseností sa zároveň dokázať učiť od iných naokolo. Slovenský zväz sieťotlačiarov a digitálnych tlačiarov sa o to nielen v rámci vlastnej komunity snaží a pripravil preto už tretie kolo dotazníkovej ankety. Okruhy otázok, ktoré položil svojim čelnom:

1.) Ako hodnotíte uplynulý rok 2020? (aký je Váš hospodársky výsledok – dosiahli ste zisk, ste na nule, ste v mínuse?)

2.) Aká je aktuálna situácia vo Vašej firme? (pracujete, máte objednávky, na akej úrovni v porovnaní aktuálnym obdobím v minulom 2020 roku?)

3.) Urobili ste na základe  skúseností a dopadu situácie v minulom 2020 roku analýzu toku financií, využitia pracovného času a pracovnej sily alebo štrukturálne zmeny vo firme? Priniesla situácia v minulom roku nový typ zákaziek (napríklad rúška, spracovanie plexiskla, výroba ochranných stien a štítov, výroba špeciálnych etikiet pre farnaceutický priemysel a pod.)  prípadne investíciu do technológie?

4.) (Krištáľová guľa) Ako vidíte vývoj situácie v najbližšom období z pohľadu Vašej firmy?

Do ankety sa zapojili prakticky všetci členovia SZSDT, za čo im patrí naša vďaka.

Čo sme sa dozvedeli?

Dobrá správa / zlá správa:

Dobrá správa: 66% firiem vykázalo za rok 2020 zisk.

Zlá správa: takmer rovnaký počet firiem skonštatoval zníženie obratu v porovnaní s rokom 2019.

Vo veľkej väčšine prípadov bol však zisk nižší oproti roku 2019. 11% podnikateľov skončilo „na nule“, cca 24% vykázalo stratu. Všeobecne je citeľné, že došlo k zníženiu obratov (74% hlási pokles, 6% rovnaký obrat ako v 2019), ktoré následne generovali nižšie zisky.

Boris Podlucký (Spandex)

Trh mení polygrafickú produkciu

Vzhľadom na situáciu – lockdown – ktorý uzavrel celé odvetvia, (gastro, hoteliérstvo, výstavíctvo, maloobchod) úzko napojené na reklamnú polygrafickú produkciu, znamenali sme presun aktivít smerom k priemyselnej tlači, ochranným pomôckam, či dokonca celkom inam. Boris Podlucký (Spandex): „presadzujú sa firmy, ktoré robia pre priemysel, sign (napríklad označovanie vagónov a kontajnerov), tam, kde výroba ide, tam je aj odbyt; zaujímavá oblasť je nábytok (byty sa stále predávajú, pôvodný nábytok je možné zhodnotiť renováciou pomocou nábytkovej fólie, nie je potrebné čakať týždne na dodávku nového nábytku“

Martina Puškárová (PromoPrint)

Menia sa pracovné návyky

Svet klasickej reklamy sa zmenil. Ale pri všetkých negatívach, všetci tak nejak podvedome cítime, čo spomenula Martina Puškárová (PromoPrint): „pozitívna vec je, že tým, že ľudia zostávajú dlho doma prehodnotili priority a vzťah ku kvalite vlastného života – pred pandémiou sa zdalo, že tempo života je už neúnosné, prejavoval sa veľký stres, teraz mám pocit, že sa náš život dostal do miernejších hraníc a máme viac času sa venovať rôznym oblastiam života“

Jozef Masaryk (Antalis)

Všade prítomná práca z domu, má však aj svoje negatíva. Veľmi presne to vyjadril Jozef Masaryk (Antalis): „ aktuálne nám už home office neprináša pozitívne výsledky, vytráca sa priama komunikácia medzi pracovníkmi; manažment času je zložitý, ak potrebujem rýchlo získať dôležitú internú informáciu musím pracovníkovi telefonovať alebo poslať e-mail a čakať na odpoveď (za normálnych okolností otvorím dvere do susednej kancelárie a spýtam sa), medzitým začnem inú prácu a stráca sa efektivita využitia času; prejavuje sa u pracovníkov únava a vyčerpanosť z aktuálnej situácie a určitá „odovzdanosť“

Bojujeme!

V rámci Zväzu hovoríme najmä o dlhoročných podnikateľoch, ktorí v obore pracujú. Pravdepodobne aj preto sa tu prejavila skúsenosť, že ľudia sú vo firmách tým najdôležitejším: 62% podnikateľom sa podarilo udržať zamestnanosť, 3% najúspešnejších stavy dokonca navýšili. Tretina však situáciu musela riešiť prepúšťaním.

Ako teda tlačiari a dodávatelia bojovali s pandémiou COVID19?

Všadeprítomnou mantrou sa stalo šetrenie, hľadanie efektivity a rezerv, kontrola využitia pracovného času, produktivita práce a snaha byť čo najrýchlejší pre zákazníka. Mnohí prehodnotili a zmenili pole pôsobnosti a operatívne začali v súlade s trhom, produkovať ochranné pomôcky, rúška, štíty, prepážky, či podlahové samolepky. Nárast prišiel pri anticovid samolepkách, priemyselnom značení, potlači textilu či termotransferovej tlači. Dodalo sa enormne veľa papiera na tlač kníh: Jozef Masaryk (Antalis) „aktuálne sa predalo v roku 2020 najviac kníh od roku 2014“

Ľudovít Karpinský (Typoset)

Všetci sa snažili zmobilizovať, nájsť rezervy, zefektívniť všetko, čo sa dá a prežiť. Ľudovít Karpinský (TYPOSET): „bol som pripravený urobiť určité rozhodnutia a tie sa urýchlili“

Šťastný koniec

Áno, všetci v neho veríme. Až 80% odpovedí o budúcnosti hovorí: sme optimisti!

Myslím, že optimizmus je dnes veľmi dôležitý. Aj keď prichádzajú chvíle, keď všetkého máte naozaj dosť, skúste pozrieť na ostatných, zavolať, napísať. Spolu to určite zvládneme!