Po úspešnom ročníku drupa 2016 mala byť drupa 2020 najväčšou polygrafickou udalosťou tohto roka. Súčasná koronakríza ale zamiešala karty aj v realizácii mnohých veľtrhov a plánované rande polygrafov z celého sveta sa z júnového termínu presunulo na aprílový budúceho roka. Nad jeho úrovňou avšak visí veľký otáznik. Prečo?

Nosnými piliermi každého veľtrhu sú veľké spoločnosti so svojou silnou technologickou základňou. Zúčastniť sa a či nezúčastniť je aktuálna otázka pre každého vystavovateľa – veľkého či malého. Jednou z prvých spoločností, ktorá si v tomto urobila jasno a ktorá na poslednom ročníku patrila medzi najväčších vystavovateľov, je BOBST. Rozhodnutie je jasné – nezúčastní sa. Švajčiarsky výrobca BOBST patrí medzi popredných dodávateľov zariadení pre oblasť flexibilných obalov a je špecialistom na baliacu techniku. Svoje rozhodnutie spoločnosť odôvodnila predovšetkým rastúcim záujmom o jej „competence – demo centrá“, ktoré si už získali privilegované miesto v komunikácii so zákazníkmi. Vďaka prepracovaným virtuálnym ukážkam zariadení s dôrazom na prihliadnutie na predošlé skúsenosti zákazníkov vysielajú online prezentácie podľa záujmu klientely. Spoločnosť vyzdvihla i nové možnosti digitálnej komunikácie a zároveň sa vyjadrila, že jej nie je ľahostajná problematika otázky environmentálnej záťaže, ktorá predstavuje negatívny dôsledok realizácie veľkých veľtrhov. Do úvahy, samozrejme, vzali aj ekonomické aspekty. Začiatkom roka 2020 sa spoločnosť vyjadrila pre švajčiarsky portál „Finanz & Wirtschaft“, že drupa 2020 výrazne ovplyvní jej marketingové náklady.

Kto bude ďalší?

Rovnaké rozhodnutie už oznámila aj ďalšia veľká spoločnosť – Xerox. Na minulom ročníku zaberala asi štvrtinu výstavnej haly, kde vystavovala vedľa svojho partnera Fujifilm. Jedným z dôvodov, ktoré spoločnosť uviedla, je pretrvávajúca neistota v súvislosti s organizáciou veľkých výstav. Zdôraznila, že veľtrh drupa 2020 bol odložený pre pandémiu ochorenia COVID-19, pričom nový termín je naplánovaný už na apríl 2021. Spoločnosť si vytvorila vlastný harmonogram uvádzania produktov na trh a v najbližšej budúcnosti sa nebude zúčastňovať na podobných podujatiach. Rovnakú stratégiu oznámil aj BOBST a v rámci Európy zrušil svoju účasť na mnohých podujatiach. Zaujímavosťou ale je, že na niektorých veľtrhoch v období rokov 2020 a 2021 v Číne, Indii, Thajsku a Bangladéši plánuje spoločnosť naďalej vystavovať.

Embrace the future

Vo voľnom preklade – objím budúcnosť – znie motto veľtrhu drupa 2021 a priamo nadväzuje na to posledné – Touch the future, čiže dotkni sa budúcnosti. Práve budúcnosť ukáže, akým smerom sa pohne organizovanie veľkých podujatí.

ik